Concretament, els monjos de Montserrat s'hi van estar 244 anys, del 1636 fins al 1880, durant els quals van revifar una abadia que no acabava de funcionar, van acabar d'introduir el cristianisme benedictí al país, van refer i redecorar l'abadia amb estil barroc i van estendre l'advocació de la Mare de Déu de Montserrat al Regne de Bohèmia.
Les investigacions sobre l'Abadia montserratina de Praga del Pare Albareda
Anselm Maria Albareda (Barcelona 1892 - 1966) monjo, historiador, bibliotecari, arxivista i cardenal català, al seu llibre titulat "La Congregació Benedictina de Montserrat a l'Austria i a la Bohèmia (segles XVII-XIX.)", ens parla de l'Abadia montserratina d'Emaús i ens aporta més dades interessants.
Albareda ens explica que és a la primera meitat del segle XVII, sota l'impuls que duia Montserrat des del segle anterior, que té lloc aquest moviment monàstico-montserratí en terres d'Austria i de Bohèmia, el qual obeí al desig d'introduir aquells priorats o procures que el santuari de Montserrat fundava arreu d'Europa i Amèrica, sobretot, no cal dir-ho, en els dominis tan estesos de l'imperi hispà, del qual la Mare de Déu de Montserrat era santa patrona.
Així, el 10 d'agost de 1631 arribava a la cort imperial romanogermànica el monjo montserratí Pare Benet Peñalosa, tramès en qualitat de «Procurador General de Montserrat en els regnes d'Alemanya». Dotat de qualitats rellevants, ben relacionat amb la cort imperial i amb els reis d'Hongria, la seva obra fructificà aviat, malgrat els molts entrebancs.
Albareda ens informa que a Viena fou fundat un monestir de Montserrat, primer erigit en priorat, subjecte al de Montserrat-Emaus de Praga, i posteriorment en Abadia independent.
Mentrestant a Bohèmia la propagació del nom de Montserrat havia trobat un altre ajut poderós i encara més entusiasta que a Viena: el Pare Benet Peñalosa es posa en relació amb Waldstein o Vallenstein, el generalíssim imperial de la guerra dels Trenta Anys, devotíssim de la Mare de Déu de Montserrat. A Bezdez fou erigit un priorat respecte al qual el famós Waldstein somià fer una veritable imitació de l'Abadia-Mare de Catalunya. Tanmateix, la seva mort violenta defraudà bona part dels projectes.
Un altre monestir esmentat per Albareda, que considera el principal de tots i el que te una història més documentada, és el de Montserrat-Emaus, de Praga, d'on fou primer abat el mateix Pare Peñalosa.
En total, aquestes tres cases formaven la Congregació de Montserrat, nom pres de la Casa-Mare, la qual, per raons de política tortuosa i violentes, no tingué la sort d'ésser-hi inclosa, atès que per voluntat de Ferran el catòlic, fou ben aviat incorporada a la Congregació vallisoletana, filla de Montserrat, i ocupada per monjos castellans. Aquesta decisió la va prendre Ferran II pel paper que els monjos de Montserrat catalans tingueren contra el seu pare durant la guerra civil catalana.
Albareda també ens detalla que el 1880 s'extingí l'aportació catalana a l'abadia de Praga, pel fet que Montserrat-Emaus fou cedit a la Congregació benedictina de Beuron, però ens indica que el record de Montserrat ha estat sempre viu en aquelles terres, on la devoció a la "Moreneta" catalana fou un dia "la preferida dels emperadors i dels reis".
Les noves aportacions sobre l'abadia montserratina de l'investigador Pavel Sˇtepánek
Al seu estudi comenta que "ja el 1631 els benedictins de Montserrat arribaren a la Viena imperial, conduïts pel desig de l’abat de Montserrat, Pere de Burgos, de fundar un monestir al territori designat com a alemany, perquè algunes dels seus territoris, particularment el Regne de Bohèmia, esdevingueren, des del punt de vista religiós, un territori de missió."
A més, Sˇtepánek explica que la primera temptativa de
fundar un monestir a Viena per part dels montserratins no va fructificar, atès que l’enviat benedictí de Montserrat morí aviat. Al seu
lloc foren enviats "els pares Benet Peñalosa i Ignasi Vicent Royo". El pare Benet Peñalosa, "nascut el 1580, entrà a l'orde benedictí al monestir de Montserrat. Fou doctor de Teologia de la Universitat de Sevilla i durant
un temps operà a Mèxic. Molt probablement, era un diplomàtic hàbil, com es pot jutjar pel
fet que, tan sols vuit dies després de la seva arribada a Viena, aconseguí una audiència amb el rei Ferran II. Però el
seu gran suport fou la mateixa reina, la infanta espanyola Maria, gran devota de la Mare de Déu de
Montserrat."
Pavel Sˇtepánek afegeix que "tot i que el pare Benet Peñalosa no tingué èxit al primer cop, preparà el terreny per a les negociacions
següents. La fundació del monestir a Viena fou acompanyada per alguns problemes en quant a la selecció del
lloc, i també respecte al finançament de l’acció. Només un any després, el 26 de maig del 1632, aconseguí l’objectiu. Igualment, li donaren suport l’ambaixador espanyol a Viena, el comte Oñate, el
comte Siruela, resident en aquell lloc, el marquès Castañeda i el confessor de la reina, Diego de
Quiroga. En ocasió de la fundació fou editada una medalla commemorativa en or, avui coneguda
només per la reproducció dins l’obra de Royo."
Segons l'investigador txec, "Benet Peñalosa va esdeveir el confessor àulic de la muller espanyola de l’emperador Ferran
III del Sacre Imperi Romano-germànic, i per això, a la seva demanda, el dirigent lliurà, l’any 1635, el monestir d’Emaús als benedictins de Montserrat, com una expressió d’agraïment després de la victòria sobre els suecs a la batalla de Nordlingen, del 5 de setembre del 1635."
[El valencià Baltasar Marrades i Vic, governador de Bohèmia, en actitut de pregària i devoció a la Mare de Deú de Montserrat. L'escut heràldic dels Marrades és al peu de la imatge. Pintura del segle XVII. © Museu Municipal i Galeria Vodňany. Fotografia: Pavel Hrdina.]
Sˇtepánek ens explica que l'emperador Ferran III havia promès que, en cas de victòria en aquesta batalla, edificaria un monestir dedicat a la Mare de Déu de Montserrat. En la seva intenció estigué d’acord amb la reina, l'infanta espanyola Maria Anna d'Àustria, qui esperant un infantament difícil, féu una promesa semblant. La veneració de la Mare de Déu de Montserrat per Ferran, a més, tenia un rerefons personal, copsat al quadre avui resta al cor de l’església de Sant Benet, a la Plaça de Hradcˇany, de Praga (abans es trobava suposadament al retaule principal). Allà es representa l’emperador Ferran agenollat amb la seva
muller Maria i els sants Pau i Benet, al davant la Mare de Déu de Montserrat, tot agraint la salvació
de l'assalt d'uns bandits.
Respecte a l'abadia d'Emaús, les investigacions d'Sˇtepánek ens informen que "el primer document jurídic relacionat amb la fundació del monestir montserratí a Praga és
la carta de Ferran III, en la qual, el 28 de gener del 1635, el cardinal Harrach anuncià a l’arquebisbe
de Praga que havia escollit el monestir Na Slovanech com la seu dels benedictins montserratins, tot
demanant-li que facilités la retirada dels tres últims benedictins txecs. L’abat de Broumov, Jan Benno, s’hi oposà i proposà que els
montserratins ocupessin el monestir Na Zderaze o el monestir de Sant Llorenç “al turó”."
[Il·lustració amb una panoràmica de l'Abadia d'Emaús després de les millores introduides pels monjos de Montserrat. Foto: Tisk Severografia Deˇcˇin.]
Al final, segons Sˇtepánek, "la Santa Seu no donaria el permís sense l’aprovació dels propietaris legítims. Harrach
transmeté l’opinió de Benno a Viena. La cort, descontenta, invità el cardenal a enviar Benno ràpidament a Viena per a les negociacions orals. A la fi s'aconseguí un acord: els benedictins de
Praga lliurarien el monestir a canvi d’una altra església i de 10.000 ducats d'or, la qual cosa es comunicà a l’arquebisbe el 21 d’abril del 1635."
Els benedictins txecs es desplaçaren al monestir que hi havia al costat de l’església de Sant Nicolau, a la Ciutat Vella de Praga. Segons l'investigador txec "el diploma reial de la reconstrucció del
monestir d’Emaús fou signat a Viena, el 19 de maig del mateix any i, al mateix temps, l’emperador
nomenà el Pare Benet Peñalosa com el nou abat d'Emaús, tot establint que els abats següents s'escollirien en unes eleccions, però que
el monarca es reservaria el dret d’aprovació i de confirmació. A més, el fundador, l’emperador, afegí la condició que el monestir de Praga no dependria del bisbe de Praga, sinó del bisbe de Viena."
Sˇtepánek veu clara el paper decisiu del pare Benet Peñalosa en aquesta etapa. Durant el període inicial, amb el favor dels emperadors, el pare Benet "va adquirir més títols i funcions, particularment la del sermonaire àulic a Viena i a Praga, i la de capellà de l’oratori reial a Bohèmia in perpetuum, amb tots els privilegis corresponents a aquestes funcions. I, a més, els va referir in extenso, també als seus successors, els futurs abats d’Emaús."
Obtingué també la santificació abacial (Patri Benedicto Penalosa de Mondragon, abbati in regno Boemiae… B. V. Mariae de Monteserratto) del cardenal Harrach, a la catedral de Praga, l'1 de juny del 1637, amb la participació personal de l’emperador Ferran III i del seu germà Leopold. El diploma reial de la donació del monestir, del 19 de maig del 1635, menciona Emaús: Emaus, vulgo Bohemice Slovan appellatum, i també recorda la nacionalitat hispana d'en Peñalosa.
El pare Ignasi Vicent Royo, escriví una curta relació en la qual documenta molt bé la fundació del monestir de Praga amb materials autèntics; fou publicada a Viena, en castellà, i és la font de totes les informacions creïbles. La crònica de Royo sobre la construcció expressa l'objectiu de que aquest monestir serà un dels més excel·lents del regne de Bohèmia (“llegará a ser uno de los más insignes del Reyno de Bohemia”), i informa que justament es
construeixen vint cel·les i es restaura el més necessari que servirà a la comunitat monàstica.
Sˇtepánek ens informa que l’any 1638, "en Peñalosa exigí un reforç més, aquesta vegada al Melk austríac, des d'on fou enviat a
Praga el doctor de Teologia i professor Jan Cellensis (Zell?), per preparar alguns novicis en la carrera científica". Així, "quan, després de catorze anys d’esforços d’ampliar la competència montserratina,
morí Benet Peñalosa, un 11 d’agost del 1646, la situació del monestir ja estava completament estabilitzada".
L’emperador avisà llavors al papa que no calia que els monjos no elegissin un altre superior, que ell ja en procuraria un. Tanmateix, segons Sˇtepánek, "el candidat a probable abat, el prior Isidorus à Cruce (Isidor de La Cruz) “cum toto Conventu”, no era entusiasta d'aquests plans. Quan després l’emperador escollí en Joan Caramuel, un cistercenc, els
monjos d’Emaús es defensaren i posaren condicions per claudicar a l’elecció, però l’emperador i
l’arquebisbe sostingueren el seu candidat i el pare Caramuel fou nomenat, definitivament, abat del
Montserrat de Praga, a finals del 1647."
La influència del pensament d'en Joan Caramuel, hispà d'origen desconegut, però amb família txeca, fou immensa: s’ocupava
de la filosofia moral, de combinatòria, de la teoria de llengües naturals i artificials (ell mateix en
coneixia un gran nombre –al costat de les europees, també l’àrab i el xinès–), de cabalística (però,
al contrari, reprovava l’alquímia) i de la lògica i la teoria política. La seva acció publicadora fou diversa i àmplia, també a la vista de l’universalisme habitual al segle XVII. En
total, escriví 53 obres, algunes de les quals tenen més volums. Vuit són escrites en castellà, les altres
en llatí. Hi alterna matemàtiques, física, astronomia, gramàtica, lògica, metafísica, teologia, política, música, dret, història i arts militars. A més de les obres científiques, també escrivia poemes.
Caramuel fou, abans que res, un intel·lectual destacat. Gràcies a ell, el coneixement de les doctrines cartesianes arribà als països americans de llengua castellana.
A l'església de l'abadia d'Emaús només va manar fer canvis menors: es creu que deixà repintar les
pintures gòtiques a l’àmbit del monestir i probablement, ja en l’any 1654, començà la construcció de
l'església de Sant Cosme i Sant Damià. Caramuel, a més, deixà esbucar les restes de la petita església romànica
abandonada i deteriorada durant els tumults dels hussites. Tanmateix, l’any 1657 el papa Alexandre VII el
promogué a bisbe a Campari i Satriano, de manera que no pogué acabar-ho, a causa del seu trasllat
a Itàlia. L’església fou finalitzada només dos anys després de la seva partida. Fou consagrada el setembre del 1659 pel bisbe auxiliar de Praga, el català, Josep Corti.
Segons Sˇtepánek, la inscripció que hi ha a l’església sobre la construcció sembla dir que "fou dirigida per Isidor de La Cruz. No obstant, malgrat que la inscripció
transcrita per Hammerschmid és molt detallada, deixa dubtes sobre l’autoria de l’edifici".
Les tensions entre castellans i catalans pel control de l'Abadia montserratina de Praga
Malgrat que entre els historiadors txecs sol parlar-se de "la Congregació montserratina", tanmateix, en opinió de Pavel Sˇtepánek, serà "només durant els
primers anys després de l'ocupació del
monestir que també es menciona amb la forma llatina Congregatio Hispanica (Congregació Hispànica, no pas Espanyola). Després
s’abandona aquesta formulació per voluntat de l’abat Peñalosa, que no
volia suscitar conflictes nacionals". Tot català sap a quins conflictes nacionals es referia l'abat.
L'investigador txec Sˇtepánek, intueix el conflicte nacional entre catalans i castellans i creu que "aquesta precaució fou dirigida també per acontentar la seva pròpia gent, atès que el monestir montserratí català havia quedat subordinat des de Ferran II a la Congregación benedictina de Valladolid", després de moltes tensions, "i els castellans consideraven als monjos
montserratins quasi com uns heretges". Per aquest motiu, opina l'historiador txec, "des de Castella tampoc no es contestava a les demandes dels pares Benet Peñalosa i Ignasi Royo", que demanaven l'arribada de reforços en els següents termes: “Operarios faltan; acá somos pocos y lo que ha de trabajarse mucho y para muchos… V. P. dispondrá, con la brevedad possible, la venida de algunos religiosos…”."
[Inscripció que recorda la presa de possessió del monestir
d’Emaús de Praga pels monjos montserratins, amb l'històric escut de Montserrat (muntanya i serra) Foto: P. Sˇtepánek]
Tanmateix, Pavel Sˇtepánek ens constata que "de Montserrat tampoc no contestaven". Així, els pares Francisco Laserna (Lacerna) i Ignasi Royo, per animar als germans catalans de Montserrat a fer el viatge i a traslladar-se a Praga, escrivien a casa que el viatge de Barcelona a Viena només durava 26 dies, i
destacaven les belleses d’Itàlia i la riquesa de les ciutats alemanyes.
Però Montserrat, no tan sols no
envià ningú, sinó que, a més, després d’un temps, van demanar que tornés el pare Ignasi Royo.
Mentrestant, segons Pavel Sˇtepánek, el pare Royo "escriví una història molt detallada de la fundació del monestir, que permet seguir totes les accions importants, com també les intencions no realitzades."
L'article d'en Pavel Sˇtepánek ens detalla que els reforços arribaren molt més tard: "foren enviats
a Praga els monjos Cambero (o Canvero o Can Vero), Balboa i del Castillo, qui introducti fuere Pragam Novembris del 1670". Similarment, un dels nouvinguts, P. Balboa, fou revocat en tres anys
(1673). També Francesc Majoli, que va arribar a prior de Viena, tornà més tard a Catalunya.
L'estudi d'Sˇtepánek assegura que el primer prior hispà d’Emaús va ser Francesc Laserna, però poc després de l’arribada a Praga,
el 8 de juliol del 1639, morí. A Emaús també morí, el 15 de gener del 1651, en Robert Degabet. No tenim, en canvi, cap notícía del pare Gregori Balboa. El pare Francisco del Castillo Calder, procedent de Santander, entrà al monestir de Sant Joan de Coria (a Astúries), on des del 1671 va exercir la
funció de mestre de novicis, era professor de Filosofia, doctor de Teologia i director d’estudis.
Aquesta funció l‘exercia molt probablement també a Praga.
En vista dels retorns sol·licitats d’alguns monjos a la Península Ibèrica i de les morts d’altres montserratins a Viena i a Praga,
els catalans aviat esdevingueren una minoria a l'abadia d'Emaús, però, d'altra banda, es comptava amb ells per a les
funcions de màxima representació, per als càrrec d'abat o de prior. Pavel Sˇtepánek ens parla, fins-i-tot, d'un corrent intern opositor: "hi havia particularment els monjos escocesos, que invocaven
la suposada fundació del monestir pels escocesos; el seu cap (caput rebellium) era el pare Columbanus. Aquesta actitud s’aguditzà sobretot sota la direcció del pare Joan Caramuel de Lobkowicz".
Mentrestant, la central castellana, intentà al darrer moment no perdre definitivament la institució a mans dels txecs. I, de passada, els castellans van mirar d'aconseguir la gestió central de tota l’acció fundadora dels monjos montserratins a Praga, mitjançant demandes al rei d’Espanya, que el 6 d’abril del 1660 encarregà als seus
emissaris a Roma i a Viena d’investigar el cas. Així, passaren gairebé quatre anys després del retir de
Caramuel, quan fou nomenat el nou abat Antoni de Soto (o Soto Mayor o Sotomayor).
Segons indica Sˇtepánek, "contra el montserratí Antoni del Sot (o Antoni de Soto o Sotomayor) tant sols va intervenir, precisament, l’únic partidari de la central de Valladolid, Andrés Gómez, com a “Procurator general de l’orde de Sant Benet de la congregació dels monestirs montserratins espanyols, fundats a Alemanya”, com ell mateix es presentà a l’emperador Leopold, l’any 1665. No obstant, l’emperador no va voler fer intervencions en aquest
monestir i, per aquest motiu, es limità a preparar el nomenament del successor de Sotomayor, el pare Camber,
que seria l’últim abat montserratí, atès que els altres monjos ja eren austríacs o txecs. De manera
que Valladolid perdé per sempre, finalment, la possibilitat de controlar el monestir de Praga.
Els monjos montserratins d'Emaús van intentars sermpre eludir el control de Valladolid. Així, segons Sˇtepánek, "a les primeres Constitucions del monestir, publicades a Viena el 1640, el monestir és qualificat
com de l’orde de Sant Benet, sota la invocació i el patrocini de la Santíssima Mare de Déu de Montserrat a Alemanya i sota la protecció de Ferran III, l’emperador romà, rei de Bohèmia, etc. I encara
que Peñalosa provenia de la Congregació de Valladolid, s’abstingué sempre, per raons tàctiques, de fer una formulació que
invoqués no tan sols Valladolid, sinó també qualsevol referència a Espanya."
Sˇtepánek també observa amb quina meticulositat el Pare Peñalosa evita utilitzar el terme d'Espanya mentre és abat montserratí. Només al final de l’any, Peñalosa esmenta Patres
de Congregatione Hispanica… Et po stquamista observantia viguit in Hispania. No cità, però, ni
la comunitat de Valladolid, ni la de Montserrat, només l’origen hispà i Hispània, i es concentrà en la Mare de Déu de Montserrat, que li semblava més neutral.
I Sˇtepánek concreta que "a l'edició molt posterior de les Constitucions de l'abadia de l’any 1726, sí que apareix a la coberta la paraula espanyol, però només com a informació
sobre la traducció de la llengua castellana, que anomena espanyol. Malgrat evitar tot això, naturalment, l'abat va haver d'adaptar el text a les regulacions de Valladolid, de manera
que no pogués ser acusat de distorsió dels estatuts.
L'investigador txec veu aquestes curioses precaucions com un afany de neutralitat internacional de l'abat Peñalosa, pel fet d'estar establert al Regne de Bohèmia. Tanmateix, el lector català hi entreveu l'etern conflicte nacional entre catalans i castellans i l'apropiació d'Espanya i de la congregació de Montserrat per part de castellans com a música de fons de tot l'assumpte.
Això, encara es constata més en analitzar la promesa escrita del monjo Isidor de la Cruz, del 24 de juny del 1637, quan el novici promet l’obediència “in hoc Monasterio Sanctissimae Virginis de Monte serrato Pragense … et sub obedientia Reverendissimi patris nostri Generalis totius Congregationis in Spania praesidentis“. La
paraula “in Spania“, que significaria "a Espanya", fou reemplaçada més tard per "Congregationis Hispanicae" (Congregació Hispànica).
Segons Sˇtepánek, l'abat Joan Caramuel, com a cistercenc, va ometre completament aquestes al·lusions a Espanya perquè no era dependent de Valladolid, ni de Montserrat, i gràcies al nomenament de l’emperador, a cap altre monestir benedictí. En una d’aquestes declaracions professionals apareix també la definició del monestir “B. V. Mariae
de Monteserrato vulgo Emaus.” A l’època contemporània, les institucions montserratines a Viena, Praga i Bezdeˇz seran considerades com una veritable congregació independent d’Espanya.
L'escut montserratí de l'Abadia Emaús
L'escut de l'Abadia benedictina d'Emaús encara conserva el motiu propi de l'antic escut del Monestir de Montserrat, amb la muntanya i la serra. Encara al claustre del monestir català es pot veure un capitell on uns àngels mostren l'escut històric de l'abadia amb els mateixos elements que el de Txèquia.
L'abadia encara conserva la imatge de la Mare de Déu de Montserrat que, si bé estèticament no és igual a la que actualment hi ha al monestir català, com es pot veure a les fotografies que acompanyen aquest article, tanmateix, s'assembla a la Mare de Déu de Montserrat de l'estil que trobem representat en algunes il·lustracions antigues, com la que es conserva al Museu Marés i que us reproduïm a continuació. Cap de les imatges de la Mare de Déu de Montserrat antigues que trobem a Txèquia és una rèplica exacta de la Mare de Déu que hi ha al Monestir de Montserrat a l'actualitat.
Segons ens explica l'historiador txec Pavel Sˇtepánek, en arribar els monjos catalans, "el monestir de Praga es trobava encara, des del temps de les guerres hussites, en un estat tan lamentable que els monjos catalans van haver d’allotjar-se en una casa comprada en el veïnat –com es deriva del document signat el 2 d’abril del 1636– fins al moment en què el monestir va poder ser adaptat a les seves necessitats.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada